Aktualności

Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole – kompetencje głównych aktorów

Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole – kompetencje głównych aktorów
  • OPUBLIKOWANO
  • 30 stycznia 2017

Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole – kompetencje głównych aktorów

 SMWI przeprowadziło w 2 połowie 2016r. badania kompetencji cyfrowych uczniów szkół oraz ich nauczycieli i rodziców, uczestniczących w projekcie Cyfrowobezpieczni.pl. Wyniki tych badań znaleźć w raporcie Kompetencje cyfrowe w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego w polskiej szkole autorstwa dr. Łukasza Srokowskiego oraz dr. inż. Łukasza Tomczyka.

 

Badanie ukazało duże potrzeby w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa cyfrowego w szkołach występujące u wszystkich grup osób aktywnych w szkole: nauczycieli, uczniów a także ich rodziców. Piętą achillesową są zwłaszcza deficyt wiedzy o prawie autorskim, bezpieczeństwie transakcji finansowych oraz sposobach logowania się do sieci i e-usług cyfrowych. Miasto wypada lepiej, niż wieś. Im starsi uczniowie, tym na większe natrafiają problemy oni sami, ale także ich nauczyciele i rodzice. Tempo wzrostu zagrożeń cyfrowych jest większe, niż tempo wzrostu poziomu kompetencji uczniów w tym zakresie. Co ciekawe, paradoksalnie - najniższe kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego cechują nauczycieli z najkrótszym stażem, czyli ludzi młodych – często „internetowych tubylców”.

 

Podstawowym wnioskiem z badania jest potrzeba zorganizowania krajowego systemu upowszechnienia kompetencji głównych uczestników życia szkolnego w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. SMWI skieruje ten postulat do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.

 

Raport dostepny jest wBibliotece materiałówna stronie Cyfrowobezpieczni.pl