Procedury bezpieczeństwa cyfrowego w szkołach
28 września br. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało zbiór rekomendacji i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa w szkołach, którym istotną częścią są rekomendacje odnośnie procedur reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa cyfrowego oraz procedury reagowania w szkole w przypadku wystąpienia incydentu zagrożenia.
Pakiet dokumentów powstał w Departamencie Wychowania i Kształcenia Integrującego MEN w wyniku pracy zespołu ekspertów koordynowanego przez Krzysztofa Głomba – prezesa Stowarzyszenia „Mias ta w Internecie”. Stanowi praktyczny przewodnik dla dyrektorów szkół i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w szkole, w bieżących działaniach na rzecz cyberbezpieczeństwa. Postuluje m.in. opracowanie w każdej placówce Szkolnego Planu Zapewnienia Bezpieczeństwa Cyfrowego oraz powołania szkolnego lidera tej tematyki, wspierającego kierownictwo szkoły w systemowych działaniach na rzecz bezpieczeństwa cyfrowego.
Dokumenty są dostępne pod adresem:
Zobacz dokumenty
1. Dostęp do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych publikowanych w Internecie
np. przemoc, pornografia, sekty, popularyzacja faszyzmu, nawoływanie do samokaleczeń, werbunek do org. terrorystycznych, promowanie korzystania z narkotyków
Zobacz infografikę2. Cyberprzemoc
nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli
Zobacz infografikę3. Naruszenia prywatności
dotyczące nieodpowiedniego lub niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku dziecka i pracownika szkoły (przestępstwo)
Zobacz infografikę4. Zagrożenia dla zdrowia dzieci w związku z nadmiernym korzystaniem z Internetu
infoholizm (siecioholizm) – nadmierne, obejmujące niekiedy niemal całą dobę korzystanie z zasobów Internetu i gier komputerowych (najczęściej sieciowych) i portali społecznościowych przez dzieci
Zobacz infografikę5. Nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów w Internecie
zagrożenie obejmuje kontakty osób dorosłych z małoletnimi w celu zainicjowania znajomości prowadzących do wyłudzenia poufnych informacji, nawiązania kontaktów seksualnych, skłonienia dziecka do zachowań niebezpiecznych dla jego zdrowia i życia lub wyłudzenia własności (np. danych, pieniędzy, cennych przedmiotów rodzinnych)
Zobacz infografikę6. Seksting
prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna jako źródło dochodu osób nieletnich - przesyłanie drogą elektroniczną lub publikowanie w portalach (społecznościowych) prywatnych treści, głównie zdjęć, o kontekście seksualnym, erotycznym i intymnym
Zobacz infografikę7. Bezkrytyczna wiara w treści zamieszczone w Internecie
nieumiejętność odróżnienia treści prawdziwych od nieprawdziwych, bezkrytyczne uznawanie za prawdę tez publikowanych w forach internetowych, kierowanie się informacjami zawartymi w reklamach
Zobacz infografikę8. Łamanie prawa autorskiego
ryzyko poniesienia odpowiedzialności cywilnej lub karnej z tytułu naruszenia prawa autorskiego albo negatywnych skutków pochopnego spełnienia nieuzasadnionych roszczeń (tzw. copyright trolling)
Zobacz infografikę