Kafeteria Bezpieczeństwa Cyfrowego

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc
  • OPUBLIKOWANO
  • 30 grudnia 2016

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

 Po co młodzieży internet? Przede wszystkim do tworzenia i utrzymywania relacji z innymi, zabawy, ale i nauki oraz jako źródło informacji. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundacje Pedagogium we współpracy z Ośrodkiem Sondaży Społecznych „Opinia” jesienią 2016 roku oraz koordynowane przez instytut badawczy NASK. Niestety, korzystanie z sieci ma też swoje negatywne konsekwencje.

Internet dla współczesnych nastolatków to przede wszystkim narzędzie do komunikacji – serwisy społecznościowe oraz komunikatory pełnią taką funkcję jak niegdyś telefony. Za jego pomocą wchodzą w interakcję przede wszystkim ze znajomymi ze szkoły, ale i spoza niej. Dzięki sieci, młodzi Internauci są w stanie także znacznie poszerzyć oraz zmienić formy komunikacji.

Sieć to także bardzo istotne narzędzie zdobywania wiedzy. Jest on powszechnie wykorzystywane do nauki – niemal 80 proc. nastolatków używa go codziennie lub kilka razy w tygodniu przy odrabianiu lekcji, natomiast ponad 45 proc. podczas przygotowywania się do sprawdzianów. Niestety, młodzież nie posiada rzetelnej wiedzy na temat tego, gdzie szukać sprawdzonej wiedzy oraz wartościowych materiałów. Wybierają przede wszystkim strony, które pozwalają kopiować gotowe rozwiązania, a nie inspirują do zdobywania wiedzy.

Młodzież pytana była także o zjawiska związane z różnymi formami cyberprzemocy – obrażaniem i wyzywaniem, poniżaniem, rozpowszechnianiem kompromitujących materiałów na temat innych, straszenie i szantażowanie. Zjawiska te niestety dotykają nawet 60 proc. nastolatków. Co niepokoi jeszcze bardziej to fakt, iż aż 39 proc. młodych ludzi dotkniętych przez negatywne zjawiska nie zawiadomiło o tym nikogo, pozostając biernymi.

Jak twierdzą autorzy badania, są one szczególne istotne z punktu widzenia obecnej w debacie publicznej kwestii wyzwań edukacyjnych, socjologicznych oraz wychowawczych, a jego wyniki będą stanowić wstęp do stworzenia rekomendacji dla pracowników oświaty.

 

Raport_Nastolatki_3_0-wybrane_wyniki_badan_ogolnopolskich