- OPUBLIKOWANO
- 02 listopada 2017
Diagnoza stanu bezpieczeństwa cyfrowego wśród uczniów SP1
Wśród uczniów SP1, podobnie jak wśród innych młodych internautów obecny jest problem związany z bezpieczeństwem w rzeczywistości cyfrowej. Wiąże się on zarówno z brakiem kontroli rodzicielskiej nad aktywnościami online , tendencjami do przekazywania prywatnych danych osobom trzecim, a także przemocą rówieśniczą. Nie mniej istotny jest również czas, jaki młodzi ludzie poświęcają na korzystanie z możliwości Sieci internetowej..
Bardzo niepokojący okazał się fakt, że ponad 30 proc. rodziców uczniów nie kontroluje tego co ich podopieczni robią online. Poprzez to dzieci nie nabierają odpowiedniej świadomości, dzięki której mogliby uniknąć stania się ofiarą lub oprawcą przemocy i uniknąć innych zagrożeń czyhających w Sieci.
Jednym z nich może być nawiązywanie przez uczniów niebezpiecznych znajomości. Dotyczy to zarówno tzn. groomingu, a także zjawisk takich jak werbunek do sekty lub grupy przestępczej. Według niniejszych badań, aż 38,42 proc. uczniów poznało w Sieci kogoś, kogo nie znało wcześniej. Co bardziej niepokojące, prawie 4 proc. z nich spotkało się z taką osobą na żywo! Choć, co oczywiste, zazwyczaj takie znajomości nie kończą się źle, to warto zachować ostrożność.
Innym ryzykownym zachowaniem, jakiego dopuszczają się młodzi internauci jest udostępnianie prywatnych informacji. Wśród uczniów doszło do prawie dwustu sytuacji, w których przekazali oni dane na swój temat. Nie dotyczy to tylko e-maila lub numeru telefonu, ale także adresu zamieszkania czy zdjęcia. Zachowania tego typu mogą mieć negatywne konsekwencje w postaci m.in. wykorzystywania fotografii uczniów bez ich zgody. Nie jest zatem zaskakujące, że ponad 12 proc. młodych ludzi doświadczyło upublicznienia przez innych w krzywdzący sposób ich własnego zdjęcia.
Innymi zachowaniami o znamionach cyberprzemocy jakich doświadczają uczniowie są takie jak agresja werbalna, zamieszczanie kompromitujących materiałów, czy tworzenie specjalnych obraźliwych stron lub profili ). Innym trendem są włamania na konta na portalach internetowych lub ich kradzieże. Ofiarą tego typu zachowań stało się aż 33 uczniów SP1, a zjawisko dotknęło niemalże wszystkich klas starszych.
Z całą pewnością podstawą profilaktyki zagrożeń w rzeczywistości cyfrowej powinno być towarzyszenie młodym ludziom w odkrywaniu świata cyfrowego. Ważne są również rozmowy o tym, jakie sytuacje mogą się przydarzyć w Sieci i jak się wtedy zachować. Współcześnie Internet jest głównie medium umożliwiającym kontakty międzyludzkie i to przede wszystkim kompetencje społeczne (nabywane z wiekiem i doświadczeniem życiowym), a nie techniczne są strategiczne dla zachowania bezpieczeństwa. Dlatego też dorośli nie powinni w żadnym wypadku wycofywać się i pozostawiać dzieci i młodzież samym sobie, ale muszą towarzyszyć im w poznawaniu wirtualnego świata.