- OPUBLIKOWANO
- 17 marca 2018
Spotkanie z rodzicami
Spotkanie z rodzicami w ramach projektu "Cyfrowobezpieczni".
12 września 2017 roku odbyło się spotkanie ogólne z rodzicami na korytarzu szkolnym.
Pani Dyrektor przedstawiła temat spotkania, Pani pedagog ogólne założenia w dzielnicowy omówił główne zagrożenia.
Problem bezpieczeństwa w sieci dotyczy wszystkich użytkowników. Korzystając z zasobów sieci każdy jest narażony jednak stopień tego zagrożenia zależy od własnej osobowości i wiedzy. Im mniejsze doświadczenia, wiedza, słabiej ukształtowana osobowość tym większe ryzyko zetknięcia się z niebezpieczeństwem. A co za tym idzie z jego skutkami. Dzieci poznające Internet metodą prób i błędów bez uczestnictwa osób dorosłych-opiekunów, korzystające z kafejek internatowych samodzielnie narażone są częściej na przykład na niestosowne treści, obrazy, filmy
Uświadomienie rodzicom, kim jest użytkownik sieci na pewno przyczyni się do stworzenia sytuacji w których niebezpieczeństwo będzie mniejsze.
„Dorosły użytkownik sieci jest w pełni świadomy wszelkich zagrożeń czuwa nad swoim bezpieczeństwem w odniesieniu:
- do czasu przebywania w wirtualnym świecie,
- do zawartości stron jeszcze przed ich wyświetleniem,
- do podejmowania decyzji o załogowaniu się i korzystaniu z zasobów wybranych portali,
- do decydowania o założeniu konta pocztowego
- do ściągania plików proponowanych przez system lub program,
- do wyboru i oglądaniu filmów, galerii,
- do prowadzenia rozmów i zawierania znajomości
- podawania lub nie własnych danych osobowych lub swoich znajomych.
- Motywacja tematu.
Dziecko nie ma tak wielu możliwości wyboru z prostej przyczyny, że nie jest świadome zagrożeń, bo nie posiada wiedzy, nie boi się czegoś, co jest tylko na ekranie. Tak najkrócej można przedstawić przyczyny, dla których warto samemu poznać Internet, a potem uczyć dziecko korzystania z sieci lub nie pozwalać by uczyło się od kolegów czy samo.
Z przyczyn wymienionych wyżej szkoła realizuje program „Cyfrowobezpieczni” oraz obchodzi Dzień Bezpiecznego Internetu.
- Jakie treści mogą być dla dzieci szkodliwe? - Zawierające przemoc, pornografię, wulgaryzmy; - Propagujące rasizm i ksenofobię; - Nawołujące do popełnienia przestępstwa; - Promujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa; - Zachęcające do prostytucji, używania narkotyków czy hazardu; - Zawierające elementy psychomanipulacji (np. namawiające do przystąpienia do sekty).
- Następnie w klasach każda grupa rodziców zapoznała się z tematem:
Jak chronić dzieci przed szkodliwymi treściami?
Zwracaj uwagę na to, czym Twoje dziecko zajmuje się w Internecie. Rozmawiaj z nim o tym. Ustalcie zasady. Wytłumacz dziecku, dlaczego nie chcesz, by odwiedzało określone strony, np. zawierające przemoc czy pornografię. Przygotuj młodsze dzieci na to, że mogą trafić w Internecie na "brzydkie" lub "dziwne" strony i naucz, co mają wtedy robić, tj. nie oglądać i natychmiast powiedzieć dorosłemu. Program filtrujący może być pomocnym narzędziem, zwłaszcza w przypadku młodszego dziecka, starsze - wiedzione ciekawością - najprawdopodobniej odinstaluje go lub ominie bez problemu. Filtr nigdy nie zastąpi czujnego rodzicielskiego oka i szczerej rozmowy. Optymalna sytuacja to taka, w której dziecko rozumie, jakie treści są dla niego szkodliwe i samo nie chce mieć z nimi kontaktu. Strategia ochrony dziecka przed szkodliwymi treściami powinna być dostosowana do jego wieku, dojrzałości i osobowości - uniwersalnych rozwiązań nie ma. Ważne, byś to Ty, a nie Internet, był(a) dla dziecka najważniejszym przewodnikiem po świecie. Jeśli dziecko może porozmawiać z Tobą o swoich problemach, o seksie, przemocy i różnych trudnych sprawach, nie będzie wstydziło się powiedzieć o szkodliwych treściach, na które natknęło się w Internecie. Co robić, kiedy zawiedzie profilaktyka i dziecko poinformuje nas o jakimś nieprzyjemnym incydencie?