- OPUBLIKOWANO
- 16 listopada 2017
Szkolny Dzień Bezpieczeństwa Cyfrowego w Janikowie
Dzień w Cyberbezpieczeństwa w Szkole Podstawowej w Jakinowie rozpoczął się od spotkania z panią dyrektor, gdzie w trakcie krótkiej rozmowy omówiliśmy przebieg Szkolnego Dnia Bezpieczeństwa Cyfrowego, podstawowe informacje i ideę projektu oraz nastąpiło przekazanie materiałów informacyjno-edukacyjnych.
Następnie wraz ze szkolnym mentorem cyberbezpieczeństwa udaliśmy się na salę gimnastyczną, gdzie wraz ze społecznością uczniowską obejrzeliśmy materiały filmowe, na bazie których nastąpiła dyskusja oraz seria pytań mająca na celu uświadomić w jakim stopniu i na ile świadomie uczniowie korzystają z narzędzi cyfrowych. Uczniowie wykazywali dużą wiedzę w omawianej tematyce oraz spore zainteresowanie poszerzaniem swojej wiedzy.
W dalszej części uczniowie dwóch klas wzięli udział w warsztatach na temat cyberzagrożeń. Uczniowie chętnie choć trochę chaotycznie brali udział w zajęciach, wykazali się jednak bardzo dużą wiedzą teoretyczną w omawianej tematyce. Mimo znajomości zasad bezpiecznego poruszania się w sieci, jak sami przyznali nie zawsze chętnie się do nich stosują na co często ma wpływ chęć zaimponowania rówieśnikom. Nie do końca zdają sonie również sprawę z konsekwencji, w szczególności prawnych, jakie mogą ponieść oni sami lub ich rodzice czy opiekunowie.
Ostatni warsztat przeprowadziłem w klasie trzeciej. Klasy 1-3 uczęszczają do innego budynku, który znajduje się również w innej części miasta. Tam w bardzo miłej atmosferze i przy ogromnym zaangażowaniu dzieci udało nam się wspólnie przeprowadzić bardzo ciekawą lekcję. Uczniowie niezmiernie zaangażowali się w dyskusję i omawianie prawidłowych reakcji na sytuacje pojawiające się w filmach.
Na koniec odbyłem również spotkanie z gronem pedagogicznym w trakcie, którego poza prezentacja materiału filmowego oraz katalogu cyberzagrożeń i materiałów edukacyjnych na portalu, wziąłem udał w bardzo emocjonalnej i merytorycznej dyskusji nie tylko o prawach autorskich, ale również o tym w jakim wieku i w jaki sposób pozwalać dzieciom korzystać z technologii. Pozwalając sobie na krótkie podsumowanie tej dyskusji, muszę stwierdzić, że wiele w tej kwestii zależy od opiekuna, który powinien posiadać odpowiedni zasób wiedzy pozwalający na wprowadzanie treści dostosowanych do wieku dziecka, drugą istotną sprawą jest pokazanie, iż technologia jest wyłącznie narzędziem wspomagającym rozwój, a nie istota samą w sobie.
- AUTOR ZDJĘĆ
- Sławomir Krajewski