- OPUBLIKOWANO
- 07 czerwca 2018
WPŁYW MEDIÓW
W dniu 7 czerwca 2018r. odbyła się rada szkoleniowa nauczycieli NSP w Wólce Kańskiej przeprowadzona przez p.Annę Pawłoś z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rejowcu Fabrycznym, nt. : „Wpływ mediów na rozwój dzieci i młodzieży.Zagrożenia”.
Coraz więcej dzieci i młodzieży korzysta z komputera, internetu, telewizji. Wraz ze wzrostem dostępności nowoczesnych technologii wzrasta skala zagrożeń. Oglądanie codziennie różnych form agresji, przemocy... ma wpływ na zachowanie się człowieka w życiu rzeczywistym, na wzrost przestępczości. Zwłaszcza dzieci są narażone na materiały, które mogą mieć szkodliwy wpływ na ich rozwój. Mogą spotkać niewłaściwe treści: pornograficzne, satanistyczne, przemocy, agresji, niebezpieczne kontakty, cyberprzemoc (oblicze przemocy rówieśniczejz wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnej, komunikacyjnej). Pojawia się uzależnienie jako patologiczne używanie telewizji, komputera, internetu, które odbijają się w sferze psychicznej, fizycznej, ekonomicznej i/lub społecznej.
Objawy uzależnienia behawioralnego od nowoczesnych technologii, m.in.:
spędzanie czasu powyżej 50% czasu wolnego,
przesiadywanie do pożnych godzin w nocy,
odkładanie na później swoich obowiązków,
nigdy nie ma dość, zawsze znajdzie preteks,
problemy w rodzinie, pracy, szkole, w życiu towarzyskim,
używanie, by uciec od uczuć,
doświadczenie niepokoju, bezsenności, rozdrażnienia, zmian nastroju, depresji gdy nie może korzystać,
finansowe problemy.
Objawy uzależnienia od internetu, m.in.:
potrzeba coraz dłuższego spędzania w internecie,
niepokój, lęk,
obniżenie nastroju,
obsesja, co dzieje się w internecie.
Fonoholim - nadmierne i szkodliwe używanie telefonu komórkowego, określane uzależnieniem, czyli fonoholizmem, staje się coraz poważniejszym problemem wśród dzieci i młodzieży.
Cyberprzestępczość- skierowany przeciw systemowi komputerowemu i czynów dokonanych przy użyciu komputera jako narzędzia.
Niekontrolowanie czasu spędzanego przez dzieci i młodzież przed komputerem stanowi dla nich poważne zagrożenia, m.in. w sferze: zdrowotnej, psychicznej i emocjonalnej, społecznej, edukacyjnej.
Kontrolowanie tego co dzieci, młodzież robią, oglądają... zależy w pierwszej mierze od ich rodziców. Już powinno niepokoić dorosłych, gdy dziecko wpada w „ciągi” komputerowe, zaniedbując swoje ulobione, np. zabawy... Dzieciom w wieku 3-4 lat powinno pozwolić korzystać z technologii tylko 30 minut dziennie, a 4-6 letnim 40-50 minut. Rodzice powinni ustalić konkretne zasady korzystania z nowoczesnych technologii dla swoich pociech i być w tym konsekwentni. Następnie to szkoła jako instytucja „parasola ochronnego” prowadzi zadania z zakresu profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów.
- AUTOR ZDJĘĆ
- Beata Wdowicz