WPŁYW MEDIÓW
  • OPUBLIKOWANO
  • 07 czerwca 2018

WPŁYW MEDIÓW

W dniu 7 czerwca 2018r. odbyła się rada szkoleniowa nauczycieli NSP w Wólce Kańskiej przeprowadzona przez p.Annę Pawłoś z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rejowcu Fabrycznym, nt. : „Wpływ mediów na rozwój dzieci i młodzieży.Zagrożenia”.

Coraz więcej dzieci i młodzieży korzysta z komputera, internetu, telewizji. Wraz ze wzrostem dostępności nowoczesnych technologii wzrasta skala zagrożeń. Oglądanie codziennie różnych form agresji, przemocy... ma wpływ na zachowanie się człowieka w życiu rzeczywistym, na wzrost przestępczości. Zwłaszcza dzieci są narażone na materiały, które mogą mieć szkodliwy wpływ na ich rozwój. Mogą spotkać niewłaściwe treści: pornograficzne, satanistyczne, przemocy, agresji, niebezpieczne kontakty, cyberprzemoc (oblicze przemocy rówieśniczejz wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnej, komunikacyjnej). Pojawia się uzależnienie jako patologiczne używanie telewizji, komputera, internetu, które odbijają się w sferze psychicznej, fizycznej, ekonomicznej i/lub społecznej.

Objawy uzależnienia behawioralnego od nowoczesnych technologii, m.in.:

  • spędzanie czasu powyżej 50% czasu wolnego,

  • przesiadywanie do pożnych godzin w nocy,

  • odkładanie na później swoich obowiązków,

  • nigdy nie ma dość, zawsze znajdzie preteks,

  • problemy w rodzinie, pracy, szkole, w życiu towarzyskim,

  • używanie, by uciec od uczuć,

  • doświadczenie niepokoju, bezsenności, rozdrażnienia, zmian nastroju, depresji gdy nie może korzystać,

  • finansowe problemy.

 

Objawy uzależnienia od internetu, m.in.:

  • potrzeba coraz dłuższego spędzania w internecie,

  • niepokój, lęk,

  • obniżenie nastroju,

  • obsesja, co dzieje się w internecie.

 

Fonoholim - nadmierne i szkodliwe używanie telefonu komórkowego, określane uzależnieniem, czyli fonoholizmem, staje się coraz poważniejszym problemem wśród dzieci i młodzieży.

 

Cyberprzestępczość- skierowany przeciw systemowi komputerowemu i czynów dokonanych przy użyciu komputera jako narzędzia.

 

Niekontrolowanie czasu spędzanego przez dzieci i młodzież przed komputerem stanowi dla nich poważne zagrożenia, m.in. w sferze: zdrowotnej, psychicznej i emocjonalnej, społecznej, edukacyjnej.

Kontrolowanie tego co dzieci, młodzież robią, oglądają... zależy w pierwszej mierze od ich rodziców. Już powinno niepokoić dorosłych, gdy dziecko wpada w „ciągi” komputerowe, zaniedbując swoje ulobione, np. zabawy... Dzieciom w wieku 3-4 lat powinno pozwolić korzystać z technologii tylko 30 minut dziennie, a 4-6 letnim 40-50 minut. Rodzice powinni ustalić konkretne zasady korzystania z nowoczesnych technologii dla swoich pociech i być w tym konsekwentni. Następnie to szkoła jako instytucja „parasola ochronnego” prowadzi zadania z zakresu profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów.

Galeria zdjęć
WPŁYW MEDIÓW
WPŁYW MEDIÓW
  • AUTOR ZDJĘĆ