- OPUBLIKOWANO
- 04 grudnia 2016
Mysłowice - Szkoła Podstawowa nr 11 im. św. Jadwigi Królowej Polski - SDBC
Zgodnie z wcześniejszym planem, przy wydatnej pomocy Szkolnego Mentora Cyberbezpieczeństwa - pani Magdaleny Szynder - w dniu 14 listopada 2016 roku w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 IM. ŚW. JADWIGI KRÓLOWEJ POLSKI W MYSŁOWICACH przeprowadzono Szkolny Dzień Bezpieczeństwa Cyfrowego. Przygotowanie i uaktywnienie sprzętu umożliwiającego między innymi prezentację filmu oraz nagłośnienie pomieszczenia odbyło się w godzinach od 8.00 do 9.00.
Podczas spotkania z Dyrektorem Szkoły - z panią Katarzyną Ługowską - przedstawiony został zakres wsparcia zadania publicznego oraz jasno wyrażone zaproszenie Szkoły do udziału w konkursie dla szkół pt. "Jesteśmy Cyfrowobezpieczni" oraz do innych planowanych wydarzeń w ciągu roku szkolnego. Zadeklarowana została także pomoc ze strony edukatora dla ewentualnych potrzeb w przyszłości.
W trakcie spotkania edukatora z uczniami, uczennicami, nauczycielami i nauczycielkami Szkoły w ramach tzw. "szkolnego apelu" zaprezentowane zostały na wstępie główne założenia i cele projektu, a poprzez wskazanie szeroko rozumianych korzyści zachęcono wszystkich obecnych do uczestnictwa w konkursie dla Szkół pt. "Jesteśmy cyfrowobezpieczni". Pani Dyrektor wspomniała przy tej okazji o odbytych już wcześniej ciekawych wyjazdach uczniów będących nagrodą za inną aktywność uczniów. Z filmoteki Stowarzyszenia "Miasta w Internecie" zaprezentowany został film pt. "Ergonomia korzystania z narzędzi cyfrowych". Uznano bowiem wspólnie z Dyrektorem i Mentorem, że najbardziej neutralnym i jednocześnie najwłaściwszym dla wszystkich dzieci ze szkoły podstawowej będzie właśnie ten film. Po filmie zaakcentowano główne przesłanie filmu. W trakcie tej części dzieci zabierały głos wykazując bardzo sympatyczne zainteresowanie tematem filmu, a także przytaczając swoje przypadki podczas obcowania z Internetem. Kolejnym elementem apelu było przedstawienie na bazie materiałów Stowarzyszenia "Miasta w Internecie" zagrożeń, z którymi mogą spotkać się dzieci i młodzież podczas wykorzystywania nowoczesnych technologii cyfrowych, wykazując dużą dbałość o podkreślenie niepodważalnych pozytywów, szans w tym zakresie. W trakcie tej części SDBC obecna była miejscowa telewizja – itvm.pl, która zrealizowała relację z tego wydarzenia.
Warsztaty w trzech klasach – IV, V, VI Szkoły Podstawowej nr 11 – przebiegały generalnie według jednakowego scenariusza rekomendowanego przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” przy wykorzystaniu materiałów dostępnych na stronie Stowarzyszenia. Pre i post quiz nie wywołał większych wrażeń na uczniach i nie rodził według ogólnej oceny większych problemów. W celu podniesienia atrakcyjności lekcji, a także w celu praktycznego i realnego potwierdzenia mądrego wykorzystywania narzędzi cyfrowych, przygotowana została wcześniej ankieta na witrynie dotycząca wyboru tytułu filmu. Uczniowie poprzez swoje telefony komórkowe wskazywali film, który chcieliby oglądnąć. I tak w IV klasie zaprezentowany został film pt. „Wiarygodność informacji w sieci”, w klasie V film pt. „Prawa autorskie”, a w klasie VI dwa filmy - „Prawa autorskie” oraz „Hasła, loginy i bezpieczne logowanie”. Filmy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Pewien niedosyt budziła długość filmu, która według uczniów była zbyt krótka. Takie podejście oraz zaobserwowane zaangażowanie upoważnia do wyciągnięcia wniosku o bardzo pozytywnym odbiorze filmów z filmoteki Stowarzyszenia. Po filmach wywiązała się w każdej z klas dyskusja, która oprócz podsumowania zaprezentowanych przesłań dotyczących właściwego zachowania się w sieci kierowana była na przedstawienie także innych zagrożeń, sposobów ich unikania, a także form uzyskania pomocy wobec zaistniałego problemu. Reasumując przebieg warsztatów w klasie IV, V, IV szkoły podstawowej pod kątem skuteczności przekazu i dotarcia z tematem stosowania bezpiecznych zasad wykorzystywania nowoczesnych technologii - wyrażę opinię, iż temat generalnie jest bardzo lotny. Tym bardziej, że jest on koherentny z ogólnym zainteresowaniem dzieci i młodzieży cyfrowym światem, stanowi de facto logiczne jego dopełnienie. Wpojenie rutynowej dbałości i konsekwentnego przestrzegania zasad wymaga jednak ciągłego zwracania uwagi i traktowania tego jako proces, a nie jako stan – tym bardziej wśród dzieci i młodzieży na tym etapie okresu edukacyjnego w myśl przysłowia - czym skorupka za młodu nasiąknie, tym później trąci.
Ostatnim elementem SDBC było spotkanie z Radą Pedagogiczną. Na wstępie krótko zdano relację i przekazano spostrzeżenia z odbytych warsztatów z uczniami. Następnie poruszono tematykę cyberzagrożeń poprzez bardziej ogólnie zakreśloną klasyfikację zagrożeń, motywy i podział intruzów. Wskazane zostały materiały występujące na portalu cyfrowobezpieczni.pl dotyczące standardów bezpieczeństwa w placówkach oświatowych. Główną osią tematyczną kolejnej części spotkania była szeroko rozumiana współpraca z rodzicami. Omówiono film, prezentację oraz broszury przeznaczone dla rodziców, a także rekomendacje dotyczące przeprowadzenia spotkania z rodzicami. Ostatnim elementem było przekazanie otrzymanych od Stowarzyszenia „Miast w Internecie” broszur nt. cyberbezpieczeństwa, plakatów i dwóch filmów na CD.