- OPUBLIKOWANO
- 05 kwietnia 2018
Przebieg SDBC w Zespole Szkół Agro Technicznych im. W. Witosa w Ropczycach.
Przystępując do realizacji Szkolnego Dnia Bezpieczeństwa Cyfrowego w ramach projektu Jesteśmy Cyfrowobezpieczni, spotkałem się na rozmowie z Panią Dyrektor Zespołu Szkół Agro-Technicznych im. W. Witosa w Ropczycach. W trakcie rozmowy przedstawiłem ofertę wsparcia skierowaną do środowiska szkolnego, a dotyczącą eliminowania zagrożeń i odpowiedniego reagowania w chwili wystąpienia w placówce cyberprzemocy lub innych szkodliwych zachowań. Wskazałem jak ważną sprawą jest wypracowanie wewnętrznych zasad przeciwdziałających występowaniu złych zachowań w cyberprzestrzeni, którymi będzie objęta społeczność szkolna wraz z rodzicami. Następnie zaprosiłem szkołę do udziału w trzeciej edycji konkursu "Jesteśmy Cyfrowobezpieczni". Omówiłem, przez jakie działania szkoła może zdobywać punkty w konkursie.
Pani pedagog przekazałem materiały szkoleniowe w formie broszur dla nauczycieli i rodziców oraz płyt CD z materiałami pokazującymi znaczenie dbania o bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.
Po rozmowie z Panią Dyrektor przeprowadziłem spotkanie z uczniami klas zawodowych. Zespołu Szkół Agro-Technicznych na auli szkolnej, w której zgromadzili się również nauczyciele. Na początku uczniowie zostali wciągnięci w dyskusję dotyczącą czym jest bezpieczeństwo na co dzień. I czy należy o nie dbać w różnych sytuacjach życiowych a szczególnie w dobie cyfryzacji. Zaprezentowałem film z nośnika pamięci przygotowanego przez Stowarzyszenie na temat skutków nieodpowiedzialnych zachowań młodzieży szkolnej. korzystających z cyfrowych technologii. Następnie przedstawiłem z jakimi problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa mogą uczniowie i uczennice się spotkać, podając również informację, do kogo i gdzie mogą się zwrócić o pomoc. Zaprezentowałem główne cele projektu oraz zachęciłem młodzież do wzięcia udziału organizowany przez Stowarzyszenie konkursie "Jesteśmy Cyfrowobezpieczni".
W kolejnej części SDBC przeprowadziłem trzy warsztaty dla uczniów klas zawodowych w obecności swoich nauczycieli. Były to dwie klasy drugie i jedna trzecia. Operacją sie o scenariusze zajęć dostępne w bibliotece materiałów w trakcie warsztatów zastosowałem metodę pogadanki, mapę myśli, oraz projekcji, kształtując w ten sposób dbałość o własne i innych bezpieczeństwo w cyfrowym świecie. W trakcie tych warsztatów uczniowie odpowiadali na pytania zawarte w Quizie przed i na końcu danego warsztatu.
Ostatnim elementem Szkolnego Dnia Bezpieczeństwa Cyfrowego było spotkanie z nauczycielami Zespołu Szkół Agro-Technicznych na radzie Pedagogicznej. Przedstawiłem gronu pedagogicznemu ogląd sytuacji, na podstawie raportów, jak ważne w obecnym czasie staje się dbanie o bezpieczeństwo uczniów korzystających z sieci i nowinek technologicznych. Zachęciłem pedagogów do podjęcia działań i wsparcie dyrekcji w wypracowaniu również z uczniami wewnątrzszkolnych zasad zapobiegających narażaniu się i zaistnieniu różnych form zagrożeń i cyberprzemocy. W placówce i po za nią. Podkreśliłem tutaj wiodącą rolę szkoły w uświadomieniu rodziców uczniów o dzisiejszych technologiach, które mogą prowadzić do problemów nie właściwie się nimi posługując. Na ręce pani pedagog szkoły przekazałem listę na spotkanie z rodzicami.
Chcę podziękować pani Sylwii i Panu Łukaszowi za pomoc w trakcie realizacji SDBC.
Pliki do pobrania:
- AUTOR ZDJĘĆ
- uczeń szkoły