- OPUBLIKOWANO
- 29 kwietnia 2018
luty 2018 - Szkolne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu
W Szkole Podstawowej w Pęgowie uczą się klasy 1-7 oraz dwa poziomy klas gimnazjalnych: klasy drugie i trzecie. Po przeanalizowaniu materiałów edukacyjnych zawartych na platformie www.saferinternet.pl, zostały wybrane zakresy tematyczne do realizacji dla poszczególnych poziomów klas podstawowych oraz tematyka zajęć dla klas gimnazjalnych.
- klasy 1-3 – scenariusz lekcji i materiały edukacyjne pt. „Sieciaki.pl – poznaj bezpieczny Internet”,
- klasy 4-5 – scenariusz lekcji pt. „3…2…1…Internet!” wraz z prezentacją tematyczną, poruszający tematykę bezpieczeństwa dzieci w sieci,
- klasy 6-7 –scenariusz lekcji pt. „Zamiast hejtu” oraz film pt. „Dodaj znajomego”, poruszający aspekty mowy nienawiści i agresji słownej,
- klasy 2-3 GIM debata klasowa na temat filmu pt. „Nerve”, który obejrzeliśmy tuż przed feriami zimowymi. Poruszał on istotne kwestie dotyczące niebezpieczeństw związanych z niektórymi grami sieciowymi, aspektami etycznymi wyznaczania zadań do realizacji dla graczy, „podlądactwa” sieciowego, manipulacji, podejmowania nawet najbardziej drastycznych decyzji w poczuciu anonimowości i bezkarności.
Scenariusze były modyfikowane i uzupełniane według potrzeb klas i uznania wychowawców. Zajęcia odbywały się przede wszystkim na godzinach z wychowawcą oraz podczas lekcji informatyki lub zajęć komputerowych. Niektóre zadania zostały zrealizowane na lekcjach innych przedmiotów (j. polski, matematyka, zajęcia artystyczne_muzyczne) oraz podczas zajęć profilaktycznych i bibliotecznych. Zostały wykonane plakaty propagujące ideę bezpieczeństwa w sieci, które zostały wywieszone na korytarzach szkolnych. Do działań zaprosiliśmy pęgowskie przedszkole, gdzie uczniowie przeprowadzili warsztaty edukacyjne z dwoma grupami przedszkolaków. W sumie odbyło się ponad 100h zajęć z uczniami.
Celem naszych działań było przygotowanie uczniów do bezpiecznego korzystania z sieci, podniesienie poziomu wiedzy uczniów na temat Internetu, uwrażliwienie ich na zagrożenia sieciowe oraz zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych. Chcieliśmy zwrócić uwagę na ryzyko wynikające z praktykowania różnych zachowań w Internecie, często odmiennych od zachowań w realu, uwrażliwić na inność oraz konieczność budowania postawy empatii. Naszym celem było zachęcenie do pozytywnego działania, do wyrażania szacunku wobec innych użytkowników sieci.
Szczególny nacisk położyliśmy na:
- Zapoznanie uczniów z możliwościami, jakie daje Internet, pokazanie trendów rozwoju TI, nowych sposobów i możliwości komunikacji oraz wymiany informacji.
- Pokazanie dobrych stron Internetu, wykorzystania zasobów sieciowych w edukacji i samorozwoju, rozwijania swoich pasji i poszerzania wiadomości. Zwrócenie uwagi na konieczność poszanowania praw autorskich, jako elementu poszanowania efektów czyjejś pracy.
- Uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z sieci, nowych aspektów cyberprzemocy.
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z zasobów sieciowych i wdrożenie ich do codziennej praktyki uczniów. Zachęcanie do okazywania sobie wzajemnego szacunku i kultury, z poszanowaniem prawa do inności, „nienakręcania” spirali nienawiści i agresji.
- Wskazanie na konieczność stosowania zabezpieczeń sprzętu komputerowego, stosowania legalnego oprogramowania oraz ograniczania dostępu do nieodpowiednich dla dzieci stron.
- Dostarczenie informacji na temat, jak radzić sobie w sytuacjach zagrożenia i gdzie szukać pomocy oraz jak zachować się w przypadku, gdy jest się świadkiem cyberprzemocy.
Uczniowie wykazywali duże zainteresowanie poruszaną tematyką, chętnie brali udział w zajęciach, wykazywali się dużą aktywnością, z zaangażowaniem wykonywali zadania projektowe, dyskutowali i szukali rozwiązań. Stwierdzili, że każdy Internauta może się przyczynić do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla każdego. Ankiety ewaluacyjne wykazały, że uczniowie wiedzą, jak bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie, znają zasady korzystania z Internetu. Uczniowie stwierdzili, że zajęcia im się podobały i dowiedzieli się ciekawych i pożytecznych rzeczy.
Z rozmów wynika, że uczniowie klas 1-3 nie spotkali się z przejawami cyberprzemocy. Wiedzą, że korzystając z zasobów sieciowych muszą przestrzegać regulaminów portali i zasad bezpieczeństwa. Mają świadomość, że muszą stosować zasadę ograniczonego zaufania, nie podawać nieznajomym informacji osobistych i dotyczących rodziny. Jednocześnie dostrzegli możliwości wspomagania własnej nauki, ale również dobrej rozrywki. Wiedzą, gdzie zwrócić się o pomoc, mają zaufanie do osób dorosłych, które „pomogą rozwiązać każdy internetowy problem” (wypowiedź ucznia klasy 2SP). Z wypowiedzi najmłodszych uczniów, wynika, że prawie wszystkie dzieci, podczas korzystania z zasobów sieciowych, spotykały się z problemami, prawie wszystkie zetknęły się z dostępem do nieodpowiednich treści czy przemocą słowną. Jednocześnie wynika, że dzieci mają świadomość, że w razie zagrożenia mogą liczyć na pomoc Rodzica i Nauczyciela. Wiedzą, co zrobić, gdy coś je zaniepokoi.
Uczniowie klas 4 - 7 oraz gimnazjalnych bardzo byli zainteresowani tematyką zajęć, zgłaszali wiele problemów, z jakimi spotkali się podczas korzystania z sieci. W debatach klasowych przyznali, że byli świadkami zachowań agresywnych lub też byli ofiarami cyberprzemocy bezpośrednio. Większość twierdzi, że nie obraża nikogo w sieci, ale kilkoro było świadkiem takiego zachowania. Uczniowie, na podstawie własnych doświadczeń, docenili wagę pozytywnych i negatywnych komentarzy sieciowych, ale stwierdzili, że „byliby bardziej na nie otwarci, jeśli miałyby one formę wspierającą, a nie krytykującą” (wypowiedź uczennicy z klasy 2GIM). Uczniowie z empatią reagowali na losy przedstawianych im bohaterów, analizowali sytuacje, gdy podejmowane decyzje były pozytywne lub negatywne. Zwrócili uwagę, że na jakość podejmowanych decyzji ma wpływ poczucie anonimowości i bezkarności, że zachowanie w wirtualnym świecie często różni się od zachowania w realu. Podczas lekcji poświęconych zagadnieniom zagrożeń w Internecie wzbudzili w sobie „większą ostrożność w czasie surfowania w sieci”, ale też mieli okazję do „zreflektowania się nad własnymi postawami i wizerunkiem kreowanym w sieci” (wypowiedź uczennicy klasy 3GIM). Uczniowie stwierdzili, że po zajęciach podjęli „poważne postanowienia poprawy, i co najważniejsze, mają ogromną motywację do walki z brakiem kultury i nienawiścią w sieci” (wypowiedź uczennicy klasy 3 GIM).
Nasze szkolne działania nie zakończyły się wraz z realizacją zadań DBI w lutym. Ostatnim etapem było przeprowadzenie na przełomie lutego i marca 2018 ankiety wśród uczniów klas 4, 5, 6, 7 SP i klas 2, 3 GIM oraz wśród nauczycieli dotyczącej problematyki „Bezpieczeństwa uczniów w sieci”. Został powołany 6-cio osobowy zespół do podsumowania i analizy wyników ankiet. Wnioski zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej szkoły, a na ich podstawie zostanie przyjęty plan działania do realizacji w bieżącym roku szkolnym