- OPUBLIKOWANO
- 08 kwietnia 2017
Udział w spektaklu toruńskiego teatru „Cyber Cyrano”.
Treść przedstawienia można właściwie zamknąć w kilku zdaniach, jak piszą sami autorzy spektaklu:
Nie ma Cię w internecie? Nie istniejesz. Przynajmniej w świecie nastolatków, którym rządzą portale społecznościowe typu Facebook czy Twitter będące wyznacznikami popularności, a nawet… egzystencji. Jesteś gruba? Jesteś pryszczaty? A może po prostu nikt cię nie lubi? W internecie nie ma to znaczenia, bo w sieci wszyscy są atrakcyjni i lubiani. O ile jednak nicki czy konta na Facebooku mogą być fałszywe, o tyle emocje są jak najbardziej autentyczne. Wiedzą o tym doskonale – trójka nastolatków: Zsuzsi, Mati i Heni, którzy – podobnie jak ich rówieśnicy – żyją w dwóch równoległych światach – realnym i wirtualnym. Jednak w internecie – jak w realu – miłość, przyjaźń, potrzeba akceptacji i zaufanie są wystawiane na takie same, jeśli nie cięższe próby, ponieważ możliwości kłamstwa i manipulacji jest o wiele więcej. To, w jaki sposób skończy się zabawa naszych bohaterów w sieci, zaburzy ich świat, i to nie tylko ten wirtualny. „Cyber Cyrano”, który jest inspirowany prawdziwą historią, brawurowo balansuje na granicy teatru i internetowego czatu, pokazując jak cienka granica istnieje między rzeczywistością realną a wirtualną.
Spektakl porusza więc bardzo istotne kwestie dotyczące życia nastolatków, może być ważną wskazówką i jednocześnie przestrogą dla tych, którzy podchodzą do Internetu bezkrytycznie, ufając w jego nieograniczone możliwości i traktują go jak substytut prawdziwego życia. Aktorzy pokazują bardzo dosadnie, że „tam”, w wirtualnym świecie, niemal nic nie jest prawdziwe i takie, jakie nam, naiwnym dzieciakom, siedzącym w zaciszu swojego domu, się wydaje.
Po spektaklu odbyła się dyskusja dotycząca kwestii poruszanych w przedstawieniu – uczniowie odwoływali się do swoich osobistych doświadczeń, opowiadając o tym w jaki sposób weryfikują prawdziwość internetowego świata. Dyskutujący starali się także wypracować sposoby bezpiecznego korzystania z Internetu, dostrzegając zagrożenia istniejące w sieci.