- OPUBLIKOWANO
- 02 stycznia 2017
Cyberpsychologia w służbie edukacji
Internet zmienił ludzi na wielu różnych płaszczyznach. Jedną z nich – być może najważniejszą – są relacje interpersonalne, które dzięki sieci zmieniły się i zyskały innych form. Nic więc dziwnego, iż psychologowie zainteresowali się tym medium oraz zaczęli zastanawiać jak wpływa ono na ludzie zachowanie i postawy. I właśnie dlatego powstała cyberpsychologia.
Cyberpsychologia to dział psychologii poświęcony badaniom ludzki w kontekście kontaktu człowieka z nowymi technologiami. Szczególnie istotne znaczenie dla naukowców i praktyków działających w tym nurcie, jest psychologia Internetu, lecz wiele uwagi poświęcają także wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji oraz zwiększenie i wzmocnienie inteligencji pod wpływem nowoczesnych technologii.
Coraz większe znaczenie cyberpsychologia zyskuje także dla osób związanych z szeroko rozumianą edukacją oraz oświatą – Internet jet bowiem jednym z narzędzi nauczania i stanowi jego atrakcyjne wzbogacenie. Wykorzystywany przez uczniów od najmłodszych lat może mieć znaczący wpływ na ich rozwój poznawczy, który z tego powodu należy zdefiniować na nowo, zwracając uwagę na to, w jaki sposób narzędzia cyfrowe zmieniają i kształtują młode umysły. Cyberpsycholowie zajmują się więc m.in. tworzeniem wytycznych na temat tego, w jaki sposób bezpiecznie i odpowiedzialnie zapoznawać dzieci z technologią. Dobrym tego przykładem jest upowszechnienie się smartfonów, z których korzystają nawet sześciolatkowie, a co według wielu psychologów jest stanowczo zbyt wczesnym wiekiem.
Innym polem działań cyberpsychologów jest obszar relacji międzyludzkich oraz cyberprzemocy. Największym problemem związanym zaś ze zjawiskami tego typu jest to, iż internet właściwie nie jest monitorowany, co mogłoby pomóc wyeliminować takie zjawiska jak np. internetowy hejt. Właśnie dlatego, dr Mary Aiken, znany autorytet w dziedzinie, pracuje obecnie nad stworzeniem algorytmu, który służyłby do wykrycia prób znęcania się nad dzieckiem w sieci. Miałby być oferowany jako usługa powiązana z dostarczaniem internetu. Algorytm ten ma działać w prosty sposób – wykrywając hejt wysyłałoby komunikat o problemie zarówno do dziecka jak i jego rodzica.
Ponieważ urządzenia mobilne i narzędzia cyfrowe stały się ważnym elementem życia dzieci, niezbędne jest, aby rodzice, opiekunowie oraz nauczyciele uświadomili sobie ich rolę i odpowiedzialnie wykorzystywali je zarówno w procesie wychowawczym jak i edukacyjnym. I jak to zrobić, podpowiadają cybepsychologowie tacy jak dr. Aiken, do której wysłuchania gorąco zachęcamy: